کاربرد لایی حریر ؟

۱۱ آذر ۱۴۰۱

لایی حریر در واقع همانند پارچه های نازکی است که یک سمت آن، چسب داشته و از همین سمت به پارچه مورد نظر چسبانده می شود. لایی حریر در انواع لباس ها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما بیشتر کاربرد آن در دوخت مانتو و لباس مجلسی است. با استفاده از این لایه انواع لباس به خصوص مانتو ها ایستایی بهتری می گیرند و ظاهر مناسب تری پیدا می کنند.

لایی حریر، در سه نوع مختلف لایی حریر پیکاردی، لایه حریر پرشین و لایه حریر معمولی در بازار موجود است. نوع معمولی لایی حریر می تواند در انواع مختلف لباس استفاده شود. لایی حریر پیکاردی، به دلیل داشتن ضخامت معمولا در پالتوها و انواع لباس های زمستانه مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت لایی پرشین نیز مانند لایی حریر معمولی بوده و تنها تراکم چسب آن از لایی حریر معمولی بیشتر است. همچنین لایی حریر در رنگ بندی متنوع در بازار موجود است و فرد می تواند مطابق با سلیقه خود و رنگ لباسش، یک رنگ از لایی حریر را انتخاب کند.

در این جا ذکر این نکته نیز ضروری است که لایی حریر پرشین، در حال حاضر، تنها در دو رنگ مشکی و سفید در بازار موجود است اما در برابر، در وزن های مختلف و با انواع بافت متفاوت موجود هستند. همچنین، لایی پرشین باید قبل از استفاده آب کشیده شود زیرا بعد از آبرفت این لایی خالص می شود.

نحوه استفاده از لایی حریر

در صورتی که می خواهید در دوخت مانتو و یا لباس خود از لایی حریر استفاده کنید، توصیه می شود که در ابتدا لایی حریر را به تمام پارچه چسبانده و سپس پارچه را مطابق با الگوی مدنظرتان برش بزنید. در اکثر مانتو ها، معمولا تنها در قسمت جلویی مانتو، از لایی حریر استفاده می شود. لایی حریر معمولا با نام لایی ژرسه نیز شناخته می شود.

برای اینکه لایه به بهترین شکل ممکن به پارچه بچسبد، توصیه می شود که اتو را به هیچ وجه روی لایی نکشید. در این صورت شما در ابتدا باید لایی را از قسمتی که چسب دارد روی قسمت پشتی پارچه قرار داده و اتو بخار را روی آن قرار دهید. استفاده از اتو بخار باعث می شود که لایی بهتر روی پارچه فیکس شود. پس از مدت کوتاهی به صورتی که اتو روی لایی کشیده نشود، اتو را بردارید و در قسمت دیگر لایی قرار دهید. پس از چسباندن لایی به تمام پارچه، می توانید لباس خود را برش بزنید.